Santa Perpètua presenta el programa d'eficiència energètica al Primer Congrès Català de Pobresa Energètica

Dimecres, 2 de novembre de 2016

L’alcaldessa de Santa Perpètua de Mogoda, Isabel Garcia, presentarà el Programa d’Experienciació Laboral d’Eficiència energètica i suport a les famílies vulnerables al Primer Congrés Català de Pobresa Energètica, que tindrà lloc a Sabadell els dies 3 i 4 de novembre. La primera edil participarà, en concret, el 3 de novembre, a les 13.30 hores, a la taula rodona Iniciatives municipals proactives en l’atenció contra la pobresa energètica, en la qual també hi prendran part representants de l’Ajuntament de Mataró i de Tarragona. “Estem molt satisfets amb el programa i pensem que ha estat molt innovador i altres municipis s’han interessat per tal de poder-lo desenvolupar, i en aquest sentit se’ns ha convidat al Primer Congrés de Pobresa Energètica per poder explicar aquesta experiència”, ha indicat l’alcaldessa.

Isabel Garcia ha detallat que “a diferència d’altres administracions, a Santa Perpètua, l’Ajuntament ha executat tant les auditories com l’assessorament a les famílies, els treballs d'adequació de les llars i el suport a les modificacions tarifàries i tramitacions de bons socials”. L’Ajuntament ha tancat la primera edició d'aquest programa amb uns resultats molt satisfactoris. A través del projecte, s’han atès unes 225 famílies derivades del Departament de Serveis Socials, s’han realitzat 183 assessories energètiques a les llars, a la majoria de les quals s’han dut a terme intervencions de millora energètica, i a 115 de les quals s’han tramitat modificacions en els contractes de subministrament elèctric per tal d’obtenir tarifes més avantatjoses per a les famílies. Cinc veïns del municipi, contractats per l’Ajuntament en un pla d’ocupació, han dut a terme aquesta tasca d’acompanyament a les famílies més vulnerables durant els darrers sis mesos.

El Primer Congrés Català de Pobresa Energètica preveu la participació d’un total de 350 professionals. L’esdeveniment està coorganitzat pels ajuntaments de Sabadell, Barcelona i Badalona, l’associació Ecoserveis, la Diputació de Barcelona i la Taula del Tercer Sector.

Aquest programa d’experienciació laboral estava complementat per una primera fase de formació integrada, que va oferir a les persones participants els coneixements teòrics necessaris per desenvolupar, a continuació, la seva tasca diària. Els objectius eren, per una banda, afavorir la formació i les competències professionals i oferir ocupació a cinc veïns del municipi en situació d’atur, i, per l’altra, donar suport en matèria d’eficiència energètica a les famílies vulnerables del municipi.

L’alcaldessa de Santa Perpètua, Isabel Garcia, s’ha mostrat molt satisfeta pels resultats obtinguts i amb l’equip que ha dut a terme el projecte. “Les cinc persones contractades i la coordinadora, s’ho han agafat amb molts ànims i ha funcionat molt bé, també amb estreta coordinació amb Serveis Socials, Desenvolupament Local i Plans Estratègics”, ha detallat. El projecte ha estat subvencionat pel Servei d’Ocupació de Catalunya a través del programa Treball als barris, al qual poden concórrer els municipis beneficiaris de la Llei de barris, com és el cas de Santa Perpètua amb el Pla de Can Folguera. En aquest sentit, l’alcaldessa ha explicat que l’Ajuntament ha tornat a sol·licitar la renovació a la nova convocatòria d’aquest ajut i ha avançat que també “ens agradaria fer-lo extensiu amb recursos propis a la resta del municipi”.

Per la seva part, la coordinadora del programa, Yolanda Jorge, ha assenyalat que “els resultats són òptims i la valoració ha estat molt positiva tant a nivell humà, perquè l’equip ha estat molt motivat, treballador, dinàmic i ha resolt amb molta solvència els problemes que ens hem anat trobant al dia a dia, com a nivell professional perque ha estat un equip que s’ha complementat molt bé i ha fet molt bona feina”. Jorge també ha destacat que “sense la tasca realitzada i la coordinació entre el Departament de Serveis Socials i el personal tècnic de Desenvolupament Estratègic i de Desenvolupament Local el programa no hagués estat possible”. La coordinadora ha explicat que en el dia a dia l’equip “concertava visites amb les persones usuàries, visitava les llars per realitzar les diagnosis i assessories, que consistien tant en veure l’estat de les instal·lacions com dels consums, i, un cop fet això, realitzaven, per una banda, els petits arranjaments per optimitzar també la confortabilitat a les llars, i per l’altra, les gestions amb la companyia per tal de disposar de nous contractes més avantatjosos per als usuaris”. Pel que fa a les dades d’atenció del programa, Jorge ha detallat que “hem rebut unes 225 famílies derivades de Serveis Socials, hem realitzat 183 auditories, la majoria de les quals han rebut algun tipus d’arranjament, a unes 115 se’ls hi han gestionat tràmits amb Endesa i han millorat les seves condicions i les altres resten pendents encara per tancar”.

L’equip ha estat format pels veïns de Santa Perpètua María Ángeles Fernández i Montserrat Laguarta, que s’han encarregat de les tasques d’informació i gestió del programa; Francesc Rovira i Andriy Kurdilo, electricistes oficials de primera; i José Morato, peó polivalent. Tots cinc han coincidit a valorar molt positivament el programa, tant pel que fa a l’aspecte laboral com social. “Crec que ens ha anat molt bé a tots, personalment, de cara a l’Ajuntament i de cara a les persones usuàries que hem tractat, la veritat és que estem molt contents”, ha explicat Montserrat Laguarta, que ha afegit que “trobo que hi ha molta desinformació i molta desconfiança per part dels usuaris i que cal més informació”. “Jo també he vist molt bé el programa, però crec que ha estat molt curt, no ens ha donat temps per veure tots els resultats finals”, ha manifestat Andriy Kurdilo. “Ha estat una experiència molt bona, molt positiva i el fet de poder ajudar les famílies vulnerables et recompensa”, ha indicat José Morato que afegeix que ha aprés “molt, sobretot en situacions de cara al públic perque jo era molt vergonyós i ara ho sóc menys”. Per la seva part, Francesc Rovira ha indicat que “tant la formació com les pràctiques han sigut molt positives i sobretot el fet que hem pogut ajudar a la gent”. També ha explicat que professionalment li ha servit per ampliar coneixements i ha destacat que “la bona sintonia a l’equip ha sigut el millor de tot, hem anat per feina, s’ha tret bé la feina, i això és el més important”. Per últim, María Ángeles Fernández ha destacat que ha estat una experiència “molt positiva, no només a nivell laboral si no també personal perquè desconeixia molts aspectes de la feina que realitza Serveis Socials, que és una feina molt important, i per l’ajuda que hem aportat a aquestes famílies vulnerables”. Fernández també ha afegit que cal ampliar la informació a “tot el poble i especialment a totes les persones que realment tenen problemes amb els subministraments i que, tot i que no siguin usuàries de serveis socials, els hi ajudaria molt per conscienciar-se”.

Darrera actualització: 17.02.2021 | 18:47