Crear sinergies entre municipis, compartir experiències i promoure entre la ciutadania i les administracions públiques la mobilitat elèctrica compartida han estat els objectius de la trobada que van mantenir divendres 29 de novembre personal tècnic dels ajuntaments de Santa Perpètua de Mogoda, Castellbisbal, Rubí i del Consorci de la Vall del Ges, Orís i Bisaura, en representació de Torelló, i la cooperativa Som Mobilitat, convocats per l’Ajuntament de Santa Perpètua. La reunió va tenir lloc a l’edifici del Centre de Recursos del Vehicle Elèctric del municipi (CREVE) entre cinc dels sis municipis que duen a terme a l’actualitat projectes de mobilitat elèctrica compartida amb la cooperativa.
Després d’aquesta primera trobada i de realitzar una posada en comú dels diferents projectes municipals, els participants van acordar mantenir el contacte i s’han emplaçat a convocar una segona trobada en els propers mesos amb l’objectiu també d’estendre a altres municipis aquestes experiència i fer difusió de les oportunitats, expectatives i avantatges que genera la mobilitat elèctrica compartida.
La regidora perpetuenca de Mobilitat i Transport, Neus Garcia, va donar la benvinguda a la jornada i va destacar l’aposta municipal per aquest tipus de mobilitat, que esdevé ja el present.
El responsable del Servei de Carsharing de Som Mobilitat, Eddy Roca, va recordar que aquestes iniciatives dels municipis que estan en fase embrionària, en deu anys es veuran com a pioneres i va lamentar que, a banda d’alguns ajuntaments com els presents i la cooperativa, no s’està treballant i potenciant el model de mobilitat elèctrica compartida. “Estem sols i cal fer molta pedagogia”, va assenyalar. Roca va presentar als assistents la Guia del Vehicle Elèctric Compartit, una publicació que recull aquells dubtes i preocupacions que poden sorgir en les persones usuàries abans d’utilitzar el servei i un reflex de la divulgació que cal realitzar per donar a conèixer aquest model, segons va explicar perquè “encara hi ha molta desinformació sobre la mobilitat elèctrica compartida”.
El director de l’Àrea de Presidència i Serveis Generals de l’Ajuntament de Santa Perpètua, Eduard Jiménez, va fer balanç del primer any del programa al municipi i va valorar positivament les dades, de manera que el Consistori ha decidit ampliar el programa un any més. A Santa Perpètua, l’Ajuntament va adquirir 1.715 hores que estan a disposició de la ciutadania i de les persones que hi treballen en paquets de quinze hores d’ús gratuït de conducció d’un cotxe elèctric. En aquest primer any, el vehicle ha donat servei a 64 persones, s’han realitzat 289 reserves i 10.971,8 quilòmetres, amb un total de 1.275 hores. Com a altres dades destacades, Jiménez va informar que el 50% dels usos han tingut una durada menor a dues hores, que el 60% de les reserves s’han realitzat trajectes fins a 30 quilòmetres i va detallar que s’han estalviat 197,2 tones d’emissions de CO2. També va explicar que onze persones s’han fet sòcies de Som Mobilitat al municipi. El director va manifestar la necessitat de fer difusió entre la ciutadania per tal de donar a conèixer aquests programes i va insistir en la importància de crear sinergies i xarxa amb els altres municipis per tal d’estendre aquestes experiències a d’altres poblacions.
Per la seva part, la tècnica de Medi Ambient de l’Ajuntament de Castellbisbal, Bibiana Catalán, va explicar que el vehicle conveniat amb Som Mobilitat s’ha centrat en donar servei a la plantilla del serveis tècnics territorials. El Consistori també va contractar un total de 1.715 hores de les quals s’han fet servir 636,09, per un total de 24 usuaris amb 178 reserves. Catalán va comentar que encara no han exhaurit la totalitat d’hores i va reconèixer que cal fer perdre la por a la ciutadania envers el vehicle elèctric. La tècnica va manifestar que el servei es mantindrà l’any vinent i que es preveu ampliar-lo a la ciutadania.
Els programes dels ajuntaments de Rubí i de Torelló són similars, segons van explicar els respectius tècnics i consisteixen en oferir vals de cinc hores a la ciutadania d’ambdós municipis, que es distribueixen entre els comerços de la localitat. En el cas de Rubí, va ser pioner al gener de 2018 quan va iniciar el programa, amb una borsa de 3.600 hores per un període de 3 anys, de les quals resten 1.900 per consumir, segons va explicar la tècnica de Mobilitat Sostenible del Servei Rubí Brilla, Clara Gaya. Durant aquest temps, el vehicle ha registrat un total de 484 lloguers i més de 30.000 quilòmetres amb 3.050 hores d’ús, de les quals 1.405 són provinents de vals i 1.645 de pagament a través dels socis de Som Mobilitat. En aquest sentit, Gaya va valorar que s’estan fidelitzant usuaris del servei.
Pel que fa a Torelló, el programa va començar el mes de maig de 2019 amb un total de 1.400 hores a disposició del personal tècnic municipal i de la ciutadania a través del cupons. En el primer trimestre, els resultats són molt positius amb una seixantena de persones que ja han fet ús del vehicle, segons va explicar el tècnic de Medi Ambient del Consorci de la Vall del Ges, Orís i Bisaura, Pere Rifà.