Santa Perpètua afronta el repte d'augmentar el reciclatge

Divendres, 4 de juny de 2021

Santa Perpètua va recollir l'any passat 11.000 tones de residus, dels quals gairebé 6.750 tones van ser de resta, mentre que de recollida selectiva van ser 4.253,92. Aquestes dades indiquen que el nostre municipi no arriba al 40% del reciclatge dels residus generats i està a la cua dels municipis de la comarca i dels objectius europeus que marquen una recuperació de residus per a l'any 2025 del 55%, del 60% al 2030 i del 65% al 2035. Una major despesa d'energia, l'augment de la contaminació de l'aire, la deforestació i la desaparició de recursos naturals són algunes de les conseqüències que comporten el fet de no reciclar els residus que es generen. "La ciutadania i l'administració tenim a les nostres mans contribuir a aturar l'escalfament global, el canvi climàtic i aquestes greus conseqüències per al planeta mitjançant el reciclatge, la reducció de residus i la reutilització", ha destacat el regidor de Medi Ambient, Joan Martínez que ha afegit que "aconseguir que la població destriï de manera correcta les deixalles és tot un repte, però si reciclem de manera correcta lluitarem contra el canvi climàtic i disminuirem el cost de la gestió dels residus".

Els serveis de recollida domiciliària, transport i tractament dels residus municipals es sufraguen en un 45,5% per la taxa de residus, que enguany s'ha situat en 94,50 euros al nostre municipi, amb un increment aproximat del 10% respecte l'anterior exercici. El regidor de Medi Ambient, Joan Martínez, ha destacat que un dels motius d'aquest increment prové de la penalització que imposa l'Agència de Residus de Catalunya pel baix nivell de separació i reciclatge i pel nombre d'impropis, especialment a resta i orgànica, que es genera al nostre municipi. Malgrat tot, el regidor recorda que l'Ajuntament està realitzant un esforç econòmic important ja que Santa Perpètua és un dels municipis de la zona amb l'impost més baix, i alhora es preveuen bonificacions específiques per l'ús de la Deixalleria i per realitzar compostatge casolà. Martínez ha reiterat que l'import recaptat amb la taxa només cobreix el 45,5% del cost del servei, que l'any 2019 va suposar una despesa total de 2.458.014 euros. El responsable de Medi Ambient també ha destacat que el preu dels serveis de gestió de residus disminuiria significativament si s'aconseguís augmentar els percentatges de reciclatge ja que es penalitza econòmicament l'abocament de resta, mentre que la separació de orgànica, vidre, papers i envasos es bonifica, com es detalla a la gràfica de la dreta. Paral·lelament al fet que Santa Perpètua està a la cua en el reciclatge, cal destacar que el municipi està per sota de la mitjana comarcal en la generació de residus, amb un total de 423,2 quilos de deixalles l'any, 1,15 quilos al dia. En aquest sentit, el regidor ha valorat la dada i ha insistit en la importància de reduir residus i donar prioritat a aquells materials que es puguin reutilitzar. "Es tracta de recuperar els valors que a Santa Perpètua va promoure i que són de plena vigència el personatge del Superpetuenc, les tres R: reduir, reciclar i reutilitzar", ha recordat el regidor.

Sistema de gestió de residus

El servei de recollida de residus del municipi està gestionat íntegrament des de l'octubre de 2017 per l'empresa municipal Mogoda Serveis. Aquesta gestió pública permet al Consistori un estalvi econòmic i l'oportunitat de poder decidir un canvi de model de gestió de la recollida selectiva. L'Ajuntament està estudiant diferents opcions per tal de millorar el reciclatge al municipi i aconseguir un canvi d'hàbits i tendència. Així, a finals de 2020 va realitzar una prova pilot a una zona del barri de la Florida amb la instal·lació dels contenidors intel·ligents. En aquest sistema els contenidors estan tancats i només es poden obrir a través d'una aplicació mòbil o una targeta amb l'objectiu de fomentar el canvi d'hàbits de les famílies i crear un incentiu per avançar cap a millors resultats en la prevenció i la gestió de la recollida selectiva. "El principal objectiu del sistema de tancament de contenidors és identificar les pautes individuals vers la recollida separada i corresponsabilitzar a la ciutadania en la generació de residus i en l'adopció de millores per a la seva gestió", ha manifestat el regidor que s'ha mostrat partidari d'aquest sistema que "a diferència del Porta a porta resulta més econòmic i està mostrant resultats iguals o millors en els municipis on s'ha implantat". "Per fer-nos una idea, l'important cost de la recollida porta a porta comercial del paper cartró és de 1.163 euros per tona, mentre que la recollida en contenidor suposa 134 euros per tona", ha detallat Joan Martínez. En aquest sentit, el regidor també ha donat a conèixer el cost que suposa l'incivisme de deixar cartons o deixalles fora del contenidor de paper que eleva el cost per tona fins als 2.233 euros.

Darrera actualització: 9.02.2022 | 17:48