L'OMIC explica com actuar davant algunes situacions provocades pel Covid-19

Dilluns, 30 de març de 2020

La declaració d’estat d’alarma implica l’aplicació de mesures que afecten directament les persones consumidores, com ara la suspensió dels serveis d’hostaleria i restauració (tancament de bars, cafeteries i restaurants) que només poden oferir servei a domicili; el tancament dels locals d’espectacles, les instal·lacions culturals i artístiques i les activitats esportives i de lleure o reduccions considerables dels transports per carretera, ferroviaris, aeri i marítim.

Pel que fa als hotels i d’altres allotjaments turístics o similars (càmpings, aparcaments de caravanes...) s’ha suspèn l’apertura al públic i l’admissió de clients.
Des de l’Agència Catalana del Consum i resta d’organismes de consum, demanem que es faci un consum responsable i solidari i recomanem planificar les compres, comprar només el necessari i no acumular productes.

Els governs d'altres països també estan prenent mesures per evitar l’expansió del coronavirus que poden tenir afectacions en els drets de les persones consumidores. Aquestes mesures, en forma de decrets, ordres o instruccions dels governs que impedeixen o prohibeixen accedir a un país, que tanquen aeroports, hotels, museus o obliguen a la cancel·lació d’espectacles, són el que es denominen causes de força major. Des de l’OMIC de Santa Perpètua expliquen que força major és «quan la prestació d’un servei contractat resulta impossible per una circumstància aliena a la voluntat de l’empresa, sobrevinguda i imprevisible o inevitable». Tenint en compte tot això, l’OMIC ha realitzat unes recomanacions generals per que fa a:

 

Viatges, reserves hotel, càmpings..

Si l’empresa us comunica que no podrà donar-vos el servei:

Si és per causa de força major (la situació actual d’estat d’alarma):

• Teniu dret a reclamar el retorn de tots els imports que heu pagat o bé pactar amb l’empresa una solució alternativa (canvi de dates, etc.).

• En el cas concret del transport aeri, si es cancel·la el vostre vol per una causa de força major, la companyia aèria us ha de tornar els diners del bitllet o bé oferir-vos un transport alternatiu. Si accepteu aquest transport alternatiu, la companyia també us ha de donar assistència (manutenció i allotjament, quan calgui). En la situació actual, això darrer no és molt viable.

• No podreu reclamar cap compensació addicional (danys i perjudicis, compensacions econòmiques previstes en el reglament europeu per incidències en el transport aeri, etc.).

Si vosaltres decidiu cancel·lar-lo

Si hi ha causa de força major ( la situació actual d’estat d’alarma):

 

• En aquest cas no us poden aplicar cap penalització pel fet de cancel·lar el viatge.

 

Transports

Bitllets o abonaments de transport públic (tren, metro, bus, FFCC, Rodalies)

• Transport públic: Renfe, TMB i FFCC facilitaran l’ampliació del termini dels abonaments de transport no utilitzats.

• Llarga distància: Renfe facilita els canvis de data o l’anul·lació de bitllets sense cap cost.

http://consum.gencat.cat/ca/detalls/noticia/Viatges-a-zones-afectades-COVID-19

 

Protocol reclamacions

Si no es respecten aquests drets,

1. Reclameu a l'empresa amb qui heu contractat el servei, sempre de manera que en quedi constància (full oficial de reclamacions, bústia de reclamacions en línia de l'empresa, correu electrònic...) Ateses les actuals circumstàncies, s´aconsella via telemàtica ja que ara no es pot de manera presencial.

2. Si en el termini d'un mes l’empresa no us respon o no arribeu a un acord, podeu presentar una reclamació en el nostre Servei de Consum on s´integra l'OMIC, on es tramitarà la vostra reclamació mitjançant els mecanismes de resolució alternativa de conflictes, que són sistemes gratuïts i voluntaris per a ambdues parts.

S´ha de tenir en compte que les empreses estan en la mateixa situació, i poden demorar-se en la resposta. Des de l´OMIC us aconsellem calma, ja que si no podeu presentar ara la reclamació, pels motius que siguin o per l’estat actual d’alarma, igualment es podrà presentar un cop hagi acabat aquest. Per això us recomanem que guardeu tota la documentació relacionada amb la controvèrsia i que us apunteu tot el que ha passat per després poder reclamar. El nostre Servei, com a mediadors de consum, estarem tant al vostre costat com al de les empreses reclamades per assessorar-vos i ajudar-vos en tot el que sigui necessari perquè arribeu a un acord favorable.

Darrera actualització: 17.02.2021 | 19:19