L’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) de Santa Perpètua va atendre l’any 2017 un total de 1.330 persones, xifra que suposa un augment de gairebé el 8% respecte l’any 2016. Segons expliquen des del servei, la causa d’aquest increment han estat les consultes sobre temes bancaris, especialment de clàusules abusives als préstecs hipotecaris, incloent les clàusules terra i la reclamació per les despeses de formalització de préstecs hipotecaris que durant aquest període ha estat molt demanat. L'Oficina Municipal ha fet públiques aquestes dades coincidint aquest dijous 15 de març amb la commemoració del Dia juny es commemora el Dia Mundial dels Drets del Consumidor.
Els sectors més reclamats i consultats al 2017 segueixen sent la telefonia i l’electricitat però tant en les consultes com en els expedients de reclamació hi ha un descens del sector de telefonia, incrementant-se’n altres com el gas, el comerç fora d’establiments (vendes per internet, a domicilis...), venda i reparació d’electrodomèstics i el sector dels serveis professionals.
L’OMIC ha avançat que l’import retornat a les persones consumidores a través de la mediació de l’OMIC (anul·lació de deutes i abonaments) supera els 24.600 euros tot i que la dada és variable ja que depèn dels imports reclamats.
Servei d’Orientació Jurídica
L’any passat l’OMIC, que està ubicada a la Granja Soldevila, va oferir també assessorament referent a clàusules terra a càrrec del Col·legi d’advocats de Sabadell gràcies a un conveni de col·laboració signat amb l’Ajuntament. L’objectiu d’aquesta proposta, que ha tingut bona acollida, ha estat oferir una millor atenció i resposta a la demanda ciutadana sobre temes especialitzats relacionats amb els préstecs hipotecaris.A més, la Diputació de Barcelona també va començar a oferir aquest mateix servei al juliol de 2017, fet que va incrementar l’oferta d’orientació jurídica gratuïta al ciutadà a l’OMIC.
Tot i que el primer objectiu d’aquest servei va ser donar resposta a la gran demanda d’informació sobre l’abús d’algunes clàusules dels préstecs hipotecaris, l’orientació que es dona ara ja no és exclusivament per a aquest tema sinó que es pot tractar gairebé qualsevol matèria jurídica, civil i administrativa. L’OMIC recorda que es pot demanar cita prèvia per aquest i tots els serveis que s’ofereixen des de l’oficina trucant al telèfon 93 560 01 03.
Activitats de difusió i prevenció del comerç i consum
A la memòria 2017 de l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) també es contemplen totes les activitats realitzades al llarg d’aquests mesos. A nivell de difusió, l’OMIC compta amb una secció mensual fixa a l’Informatiu on presenta, a través de fitxes, consells i recomanacions a la població en general sobre temes varis de consum (podeu veure-ho a la pàgina 29 un cop al mes) A Ràdio Santa Perpètua, el servei també col·labora al magazine Fem Matí on s’informa sobre diferents temes de consum.
Una de les activitats més consolidades de l’OMIC és la celebració de la Setmana del Consum. Al 2017 va tenir lloc l’edició número sis i es van realitzar diverses activitats com ara un consultori obert o la primera gimcana del consum, adreçada a infants a partir de sis anys i les seves famílies. El cicle de xerrades sobre seguretat i consum per a la gent gran i per a comerços o activitats en el marc de la Programació estable a les escoles han estat també altres activitats organitzades pel servei.
Dia Mundial del Consumidor 2018
A més de la telefonia i l'electricitat, sectors més reclamats a Santa Perpètua l'any 2017, el transport és un altre dels àmbits que va registrar més incidències als serveis públics de consum de la demarcació de Barcelona l'any 2017. Per aquest motiu, la Diputació de Barcelona ha volgut orientar les accions commemoratives del Dia Mundial del Consumidor a explicar a la ciutadania els drets de les persones usuàries dels mitjans de transports de viatgers més habituals, amb l'objectiu de contribuir a la prevenció de conflictes de consum en aquest àmbit. “Al llarg dels darrers anys, s'han incrementat les reclamacions de les persones consumidores per aspectes repetitius com ara, les modificacions unilaterals en les condicions de prestació del servei, la manca d'aplicació de les polítiques de compensació en cas d'incidències, els danys i les pèrdues de l'equipatge i altres problemàtiques derivades de tot tipus de situacions”, han detallat des del Servei de Suport a les Polítiques de Consum de la Diputació, que inicia avui la campanya sota l'eslògan Els teus drets viatgen amb tu, no te'ls deixis a casa.