El nombre total d’atencions de l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) de Santa Perpètua durant el 2021 ha crescut respecte l’any anterior.
El servei va atendre 552 consultes i 254 reclamacions, amb una xifra total de 806 casos, mentre que l’any 2020 es va atendre un total de 700 entre consultes i reclamacions, encara lluny de les 1.074 que es van registrar el 2019.
L’OMIC assenyala que el 2021 ha continuat sent un any marcat per la pandèmia de la Covid-19 i que “el tímid augment en les consultes realitzades al servei i les reclamacions tramitades reflecteix la reactivació del consum, tot i que la recuperació és lenta”. Respecte als sectors més reclamats i consultats, la telefonia segueix com a líder amb 146 casos; i els subministraments bàsics (electricitat, 139 i gas, 36) que aquest any, en concret amb el canvi de tarifes, han suposat un cost important a l’economia domèstica i problemes a les factures, segons destacat l’OMIC en la seva Memòria de 2021. També s’han incrementat les consultes i reclamacions per compres per internet.
Del total de 806 consultes ateses a l'OMIC, un total de 252 s’han convertit en expedients de reclamació de Consum, entre els quals hi ha una denúncia per incompliment de normativa i dues queixes per incidències en l’atenció donada pel comerç.
Dels expedients de reclamació tramitats, 15 d’ells finalment s’han derivat a la Junta Arbitral de Consum de l’Agència Catalana de Consum, la majoria del sector de les telecomunicacions.
La ciutadania de Santa Perpètua continua preferint l’atenció presencial, que es realitza amb cita prèvia. Només 89 van optar per la via telefònica i 68 per e-mail. L’OMIC recorda que des de març de 2019 existeix l’opció de realitzar les atencions mitjançant la videoconsulta amb la comoditat de no haver de fer desplaçaments innecessaris.
L’import retornat a les persones consumidores a través de la mediació del Servei (anul·lació de deutes, abonaments...) a 31 de desembre de 2021 ha arribat als 50.000 euros; tot i així, encara resten reclamacions pendents de tancar i podria augmentar, segons destaca la Memòria de l’OMIC. L’any 2021, el servei ha canviat d’ubicació i es troba situat des de l’abril a l’OAC (plaça de la Vila, 6). Amb aquest canvi s’ha aconseguit una millora en el servei d’atenció a la ciutadania, que permet fer gestions tant a l’OAC com a l’OMIC, a l’estar unificades les dues àrees d’atenció.
Durant el 2021, s’ha continuat prestant el servei del SOJ (Servei d’orientació jurídica), implantat al 2017 a través d’un conveni de col·laboració amb el Col·legi d’Advocacia de Sabadell i que orienta de manera gratuïta sobre qualsevol matèria jurídica, civil i administrativa, excepte laboral i de violència de gènere, amb un total de 18 atencions.
L’OMIC també ha implementat un sistema d’avaluació de la tramitació de les reclamacions per tal que l’usuari pugui valorar el servei prestat. Amb la notificació de tancament de l’expedient, s’envia una enquesta de satisfacció. Les avaluacions es van començar a enviar el darrer trimestre de l’any i fins ara la ciutadania ha valorat amb 8,18 el servei prestat.