La Regidoria de Benestar Social i Atenció a les Persones ha endegat el procés d’elaboració del Pla Local d’Inclusió Social (PLIS). En el Consell Municipal de Benestar es va presentar l’inici d’aquest nou instrument que es desenvoluparà amb el cofinançament de la Generalitat i el suport tècnic de la Diputació de Barcelona. El mes de desembre de 2016 va començar-se el PLIS amb la diagnosi que es treballarà durant el primer semestre de 2017. A partir del mes de juny es preveu que comenci a elaborar-se el PLIS que caldrà validar-l’ho i aprovar-l’ho al 2018 per tal d’executar-l’ho durant el 2019 i continuar amb un seguiment al 2020. Els objectius d’aquesta nova eina transversal de transformació de la ciutat són conèixer quins són els factors d’exclusió a Santa Perpètua, identificar què s’està fent en pro de la inclusió social a la localitat, promoure noves mesures inclusives i aconseguir la participació i el consens dels diferents agents del municipi.
La regidora de Benestar Social, Ana Bajo, afirma que el PLIS configurarà “un mapa de la situació social de Santa Perpètua en tots els àmbits per poder crear línies estratègiques i transversals i evitar possibles situacions d’exclusió social”. Bajo subratlla que serà un instrument que servirà per determinar quin model de municipi inclusiu i de benestar es vol construir a Santa Perpètua.
En la primera fase, en la qual es troba ara el PLIS, s’aportarà informació precisa sobre els processos d’exclusió social i de risc al municipi i es recolliran les actuacions inclusives que ja es duen a terme. Ja en aquesta primera fase un dels objectius és crear complicitats entre els diferents actors i establir un marc de treball i col·laboració per consensuar el model de ciutat inclusiva i els eixos estratègics de la política d’inclusió social de Santa Perpètua i un altre, planificar les actuacions a realitzar. Per tal d’assolir els objectius es facilitaran espais de treball permanents en els quals participin tots els actors.
Dos grups de treball al Consell Municipal de Benestar Social
El Consell Municipal de Benestar Social i Atenció a les Persones ha començat a treballar en la creació de dos grups de treball específics: el de Diversitat Funcional i el de Voluntariat. Els equips de treball van sorgir en la primera reunió del nou Consell, que va tenir lloc el 31 de gener. Una trentena de persones va assistir al ple de constitució d’aquest òrgan consultiu i de participació ciutadana, membres de partits polítics, entitats locals i altres persones convidades. L’objectiu del Consell inicialment és treballar amb els membres del mateix sobre dos aspectes diferents: la Diversitat Funcional i el Voluntariat. La regidora de Benestar Social i Atenció a les Persones, Ana Bajo, diu que s’han nomenat dues persones referents i les persones interessades es poden apuntar al grup que desitgin. En les properes setmanes es mantindran reunions formatives amb les persones interessades a formar part d’aquests grups com per exemple, conèixer l’estatut del voluntariat i la diagnosi que està treballant la Diputació a la ciutat sobre diversitat funcional. La regidora de Benestar Social anima a la participació en aquests grups de treball i en el consell ja que té uns membres fixes assignats però poden assistir -hi altres persones convidades.