L'any passat es van matricular al territori de l’Eix de la Riera de Caldes 48 vehicles elèctrics, la majoria, 41, van ser turismes. La xifra representa un increment del 31% en relació a l’any 2019, segons informa el Servei de Desenvolupament Local i Comerç de l’Ajuntament de Santa Perpètua. En el cas del nostre municipi es van matricular 13 vehicles elèctrics, tots turismes, amb un increment total del 34%.
El departament municipal recorda que l’any 2020 ha estat un any de crisi econòmica que ha afectat molt especialment el sector automobilístic, però mentre el parc de vehicles gairebé no ha crescut (+0,1%), el dels elèctrics sí que ho a fet a tota Catalunya, amb un increment del 42% i a la Riera de Caldes amb un augment del 31%. El servei constata que el parc de vehicles dièsel ha estat substituït per vehicles etiqueta 0. La Regidoria de Desenvolupament Local assenyala que malgrat que el nombre absolut de vehicles a la Riera de Caldes encara és baix, s’observa que el creixement en els darrers anys és exponencial a gairebé tots els municipis, destacant Caldes de Montbui i Santa Perpètua de Mogoda. La Regidoria ha indicat que les dades de matriculació publicades per la DGT s’obtenen de la propietat del vehicle de manera que els que són d’empresa o renting, no apareixen habitualment al municipi de residència del conductor o del principal ús del vehicle. També ha matissat que les dades corresponen a vehicles 100% elèctris i híbrids endollables de categoria 0.
El creixement en nombre de vehicles elèctrics a Santa Perpètua “és notable, com a resultat de les polítiques municipals de promoció del vehicle elèctric des del servei de Desenvolupament local i Comerç, posant a l’abast de la ciutadania el coneixement de la nova tecnologia amb projectes com el 5.000 km Elèctric Experience, el vehicle elèctric compartit i els equips de recàrrega públics”, segons informa el departament.
L’informe de Desenvolupament Local assenyala que si es comparen els municipis de l’Eix de la Riera de Caldes amb altres poblacions de l’entorn de Barcelona, de menys de 30.000 habitants, s’observa que tots els municipis es troben per sota de la mitjana de Catalunya en nombre de vehicles elèctrics respecte al total. El departament explica que això es degut als ciclomotors i motocicletes elèctriques que principalment es troben a Barcelona, però que si es fa la comparativa amb el nombre de turismes elèctrics, la situació de l’Eix de la Riera de Caldes millora respecte a la mitjana. Desenvolupament Local afirma que “els vehicles elèctrics encara necessiten un impuls per part de les administracions si volem reduir la contaminació de les nostres ciutats i complir els objectius de desenvolupament sostenible”. “La inèrcia del sector, provoca que la inversió inicial per a adquirir els models elèctrics encara sigui massa elevada si es compara amb la dels vehicles de combustió i, encara que la diferència s’amortitza en pocs anys, això es reflecteix en els patrons de compra de ciutadania i empreses”, afegeix. Si es té en compte la dada de Renda Familiar disponible bruta, s’observa que tant pel que fa al nombre total de vehicles com al de turismes aquest factor es reflecteix en el parc de vehicles elèctrics. Igualment, la manca de punts de recàrrega, especialment en aparcaments, fa que l’opció del vehicle elèctric sigui més complicada en els municipis amb menor renda disponible