Les regidories d’Educació i Cultura han iniciat un nou Servei Comunitari en col·laboració amb la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona. Es tracta de Memòria, recuperació d’artesania i sostenibilitat, un projecte pioner que representa la primera intervenció en un servei comunitari del Departament d’Arts i Conservació-Restauració d’aquesta facultat que destaca pels elements “d’innovació, excel·lència i originalitat del seu contingut i estructura”, segons Educació. D’altra banda, el 29 de gener es va presentar el Servei Comunitari Prevenció dels masclismes, en col·laboració amb la Regidoria d’Igualtat.
Un total de 17 alumnes de tercer d’ESO, cinc de l’Institut Rovira-Forns i dotze de l’Estela Ibèrica, participen al servei comunitari Memòria, recuperació d’artesania i sosteniblitat. Aquest projecte pren com a punt de partida la memòria històrica local i el procés de recuperació de l’edifici del Vapor Aranyó i proposa la posada en valor de la tradició cultural del tèxtil mitjançant l’expressió artística, la sostenibilitat i el reciclatge, segons ha explicat la Regidoria d’Educació. “Aborda diversos espais curriculars (cultura i valors ètics, ciències de la naturalesa, educació visual i plàstica), i pretén fusionar àrees de coneixement diverses, apropant a l’estudiant al seu entorn immediat i a la seva ciutadania”, ha afegit Educació que ha destacat que es tracta d’un aprenentatge-servei de doble sentit perque la formació de l’alumnat de 3r d’ESO la porta a terme l’alumnat de 3r curs del Grau de Belles Arts. Durant la sessió inaugural, celebrada el 22 de gener, l’alumnat va poder conèixer alguns dels productes naturals i de proximitat a partir dels quals es poden obtenir tints i es va treballar quin és el pretractament que cal realitzar abans de tenyir sobre fibres naturals. A la darrera sessió celebrada, el 29 de gener, l’alumnat va poder experimentar amb el tintatge de teixits, així com amb l’elaboració de la tinta medieval i l’art col·laboratiu. A l’activitat, s’hi va sumar un grup de petits de l’Escola Municipal de les Arts (EMA). L’alumnat continuarà la seva formació i és previst que a l’abril presenti una exposició sobre les tècniques i materials treballats i realitzi, entre d’altres activitats, una taula rodona sobre recuperació de sabers i tradicions i reutilització artística, un taller de creació i un Museu en Família.
D’altra banda, quatre alumnes de l’INS Estela Ibèrica i quatre més del Rovira-Forns participen al servei Prevenció dels masclismes. El projecte consisteix en la formació d’agents joves per a la prevenció de les actituds i comportaments masclistes als centres educatius. “És una necessitat social sensibilitzar-los en la perspectiva de gènere, les relacions igualitàries i les noves masculinitats”, han explicat des d’Educació que ha afegit que “el foment de nous paradigmes basats en la igualtat de gènere passa per l’apoderament, la participació i la implicació de nois i noies en els processos de sensibilització, transferència i transformació entre iguals”.