Potenciar la motivació per aprendre, fer que l'espai públic i la mobilitat de Santa Perpètua estiguin pensades en clau educativa, fomentar el retorn als estudis dels adolescents que abandonen l'ESO i l'educació en valors són les quatre línies de treball del Projecte Educatiu de Ciutat (PEC) més votades pels 44 participants del Primer Fòrum Educatiu Local. La trobada va tenir lloc dissabte 2 de juliol al Centre Cívic El Vapor i tanca la primera fase del PEC, que ha consistit en la definició del Mapa de visions ciutadanes de l'educació al municipi i de les línies de treball per dur a terme, a través de la participació directa de la ciutadania. El regidor d'Educació, Antonio Egea, s'ha mostrat molt satisfet del desenvolupament de la jornada i de la implicació dels participants en el PEC.
El Primer Fòrum es va iniciar amb la benvinguda del regidor i la presentació del Mapa de visions ciutadanes. Aquest document inclou els resultats de tots els tallers participatius que s'han realitzat des de la presentació del PEC al març, a més del treball realitzat pel grup impulsor, que s'ha trobat en tres ocasions per definir les línies i preparar el Fòrum. Quatre representants d'aquest organisme ciutadà, van explicar cadascun dels àmbits treballats als assistents: escolar, fora escola, coresponsabilitat educativa i formació d'adults i transició escola-treball. A continuació, per grups, es van analitzar aquests quatre àmbits i es van triar en primer lloc les línies d'actuacions que consideraven més interessants. Ja en subgrups, van plasmar-les en paper i van realitzar la representació visual de l'acció triada. En total van sorgir deu accions, cadascuna de les quals va defensar davant de tots els participants un representant de cada subgrup, les quals es van poder votar per prioritzar les més rellevants.
Potenciar la motivació per aprendre, a través de projectes d'innovació educativa i de la relació entre l'escola i l'entorn i fer que l'espai públic i la mobilitat de Santa Perpètua estiguin pensades per a l'educació i l'ús d'infants, adolescents i famílies amb la creació d'una xarxa de camins lúdico-educatius van ser les dues accions més votades, amb 17 i 16 vots, respectivament. L'educació en valors a través de l'esport i les Olimpíades, amb 9 vots, i fomentar el retorn a l'educació dels adolescents que abandonen l'ESO amb un Pla de vida professional, amb 7, van ser les dues següents amb més seguiment.
El regidor d'Educació, Antonio Egea, va fer una valoració “molt positiva” de la jornada, “sobretot a nivell de participació per cadascun dels àmbits treballats i com a espais de participació, reflexió i elaboració de propostes”. Egea va destacar “les complicitats i l'empatia entre els participants” i “l'amplia representació de persones i col·lectius de procedència diversa, que han donat un gran valor afegit a les propostes per representar els reptes educatius més importants per a Santa Perpètua en un futur”. El regidor també va valorar la qualitat de les propostes i va manifestar que “són fruit d'un treball persistent que s'ha realitzat durant els darrers mesos amb la implicació de l'administració i la ciutadania, i per això, avui podem dir que el PEC és un projecte generador de projectes i que esdevé a partir d'ara una eina per dur a terme accions concretes”. Egea va agrair la participació i la implicació dels participants al Fòrum i també va destacar especialment l'aportació dels infants que estaven en el servei de cangur i es van afegir en la representació i presentació de les accions del PEC.
Les deu accions escollides, entre elles les més votades per cada àmbit, es treballaran conjuntament en els grups impulsor i motor i es presentaran a l'equip de govern per a la seva “valoració, viabilitat i implementació” i a la Corporació, segons va explicar el regidor d'Educació. En aquest sentit, també va apuntar que “hem de ser realistes i no es pot fer tot de cop perquè els recursos són limitats, però posarem a l'abast de tothom i establirem allò que sigui necessari per orientar les actuacions tan en el futur més immediat com en un horitzó més llarg”.
El regidor també ha explicat que els participants al Fòrum s'han inscrit en els futurs grups de treball del Projecte Educatiu per tal de continuar treballant en l'educació en tots els àmbits de la ciutat.
El PEC, que compta amb el suport de la Diputació de Barcelona, és un procés de participació ciutadana que permet fer una reflexió estratègica a la ciutadania sobre com és i com hauria de ser Santa Perpètua per ser una ciutat educadora. La primera fase de participació ciutadana i definició i priorització de les línies s'ha tancat amb el Primer Fòrum Educatiu Local. L'objectiu de la segona fase és avaluar, dissenyar i implementar les accions, amb la col·laboració del Grup impulsor i altres grups de treball ciutadans i continuar treballant per tal que Santa Perpètua sigui una ciutat educadora en tots els àmbits i amb la implicació de tota la societat.