El Consell Infantil Municipal proposa canviar el model de recollida de residus per millorar el reciclatge

Divendres, 25 de maig de 2018

Els portaveus de l'alumnat de cinquè de Primària de les escoles de Santa Perpètua van exposar ahir dijous 24 de maig allò que han après sobre el reciclatge en el decurs del Ple del Consell Infantil Municipal. Per als infants, reciclar sembla fàcil, però han comprovat que només el 27% dels residus se separa. Una de les dificultats, segons van explicar al Ple, és que no sabien a quin contenidor s'han de llençar algunes coses i, per això, proposen una app mòbil que resolgui els dubtes. Els representants del Consell també insten a l'Ajuntament a canviar el model de recollida selectiva pel porta a porta o per contenidors amb identificació. Altres aspectes que va plantejar el Consell Infantil Municipal a l'Ajuntament en matèria de residus va ser fer tallers per ensenyar bé la separació de residus i a reutilitzar; donar bosses de roba i cubells per a la brossa i premis a qui utilitzi la Deixalleria. L'aposta pel vehicle elèctric també és una opció que potencia el Consell Infantil Municipal, així com l'energia solar.

L'alumnat de cinquè de Primària també tenia demandes per als centres educatius. Consideren que a l'escola es poden fer activitats amb material de rebuig; reutilitzar els llibres de text i les joguines; usar paper reciclat i aprofitar el paper per les dues cares. També reclamen contenidors als patis i al menjador i no llençar els excedents d'aliments dels menjadors escolars.

Els membres del Consell van plantejar accions que podien fer ells mateixos per augmentar el reciclatge de residus com ara classificar bé, fer servir carmanyoles, fer manualitats amb materials reciclats, aprofitar roba, llibres i joguines d'altres i anar més en bici i menys en cotxe, entre d'altres. I per a les famílies els encàrrecs passen per no comprar tants productes envasats, utilitzar cubells per les cinc fraccions de residus i estalviar energia.

La representant de l'Escola La Florida, June Sanahuja, va explicar quin havia estat l'encàrrec al Consell de l'Ajuntament que els hi havia transmès el regidor d'Educació i va assenyalar el suport del tècnic de medi ambient i la trobada.

La portaveu de l'Escola Bernat de Mogoda, Milena Gukasyan, va afirmar que fer millor el reciclatge no els sembla tan complicat, però que han comprovat com només es separa el 27% de les deixalles. “És molt important perquè tots els materials que no som capaços de reciclar els hem d’agafar de nou de la natura i, si seguim així, arribarà un moment en què no tindrem prou recursos naturals per produir tot el que consumim”, va manifestar. “Si reciclem malament, o no separem bé els residus, també augmenta el cost del seu tractament perquè és necessari que unes persones es dediquin a separar, a la planta de tractament de residus, allò que no hem separat a casa o que hem llençat als contenidors equivocadament; aquest fet obliga a construir abocadors i incineradores”, va afegir.

Sara Rodríguez, del Col·legi Sagrada Família, va fer participar al públic amb preguntes sobre on van alguns residus com les ampolles de vidre, les bombetes o els xiclets a través de la web residu on vas i va demostrar com es tenen dubtes. “Una primera conclusió a què hem arribat, és que no sabem a quin contenidor s’han de llençar algunes coses. Per poder consultar-ho de forma ràpida i fàcil es podria fer una aplicació per al telèfon mòbil amb molts exemples”, va indicar.

El representant de l'Escola Els Aigüerols, Hugo Aguilar, va explicar que una activitat va ser anar a una planta de tractament de residus on els va “impressionar saber que el 90% dels residus que llencem al contenidor gris es podrien reciclar, però que una vegada barrejats només es pot fer al 50%, la resta acaba a l’abocador o a la incineradora”.

Jan Oller, portaveu de l'Escola Tabor, va donar a conèixer les dades d'una enquesta feta a 227 famílies on queda palès que el que més se separa és el paper, seguit del vidre i dels envasos, amb més d'un 60%. “Aquestes dades les vàrem comentar amb el tècnic de medi ambient de l’Ajuntament. Ens va dir que, amb les dades de l’any 2016, a Santa Perpètua de Mogoda, en realitat, només es recull el 27% de la brossa de forma selectiva. El 39% és vidre, el 31% envasos, el 16% paper i cartró i el 14% matèria orgànica. De manera que encara queda molta feina per fer i per millorar”, va explicar.

La representant de l'Escola Santa Perpètua, Martina Rocha, va descriure les conclusions sobre dos models diferents de recollida que els han semblat bons per implantar a la localitat. Són el porta a porta i els contenidors amb identificació en els quals cada família té una targeta que permet obrir el contenidor i elimina l'anonimat de les escombraries.

Maya Morata, de l'Escola Santiga va afirmar que després de fer una anàlisi a l'atzar de bosses llençades a la resta han comprovat que no se separen bé els residus i que cal millorar ja que només el 7% del que hi havia era resta.

El regidor d'Educació, Antonio Egea va expressar que els representants han mostrat una gran capacitat de treball i molta creativitat i va subratllar que les propostes dels infants "tenen un component transformador important".

La Sala de Plens de l'Ajuntament va acollir el Ple del Consell Infantil que, presidit per l'alcaldessa, va comptar amb la presència de representants dels grups municipals, de membres de la comunitat educativa i els representants perpetuencs del Consell Nacional de la Infància de Catalunya, Jara Egea i Jordi Gómez.

Darrera actualització: 17.02.2021 | 18:52