El bus urbà ha transportat més d'un milió de viatgers durant els seus vint anys d'història

Dimecres, 24 de març de 2021

El bus urbà de Santa Perpètua compleix aquest mes de març 20 anys. Durant aquest període ha transportat 1.041.857 passatgers. El primer any d’entrada en servei i el darrer, a causa de la Covid19, han estat els exercicis amb menor número de viatgers per sota dels 30.000 mentre que el 2.008 va registrar més de 96.000 passatgers coincidint amb el funcionament de les dues línies urbanes que es van dissenyar uns anys abans (el 2007) i que es van fusionar en una sola el 2012. Durant la crisi econòmica del 2008 i fins al 2015 també es registra una important reducció del número d’usuaris del servei passant dels més de 96.000 als 40.000. A partir de l’any 2016 s’observa de nou un increment del nombre de passatgers que alguns anys es va situar en més d’un 14% però la pandèmia ha originat de nou un gran descens. L’any passat el número de viatgers va caure el 48,88% en relació al 2019, segons dades dels Serveis Urbans, Mobilitat i Canvi Climàtic. El 2020 es van tancar amb 29.138 usuaris, mentre que fa dos anys es van comptabilitzar 57.000.

La regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Santa Perpètua, Neus Garcia, ha explicat que les mesures per fer front a la Covid-19 amb el tancament d’empreses, escoles i el confinament domiciliari va repercutir molt en el transport públic. En el cas de Santa Perpètua, per exemple, es va passar de 5.300 passatgers registrats al bus urbà durant el mes de febrer a només 336 que es van comptabilitzar a l’abril. A l’octubre i novembre es va recuperar una mica, amb una xifra superior als 3.000 viatgers però encara lluny a la mitjana de 5.000 mensuals dels darrers exercicis.

L’1 de març de 2001 va començar a funcionar el bus urbà encara que la inauguració oficial del servei es va realitzar el dia 7 coincidint amb la festivitat de Santa Perpètua. “El naixement d’aquest autobús va ser la resposta a la necessitat d’incrementar el servei d’autobusos a Santa Perpètua, petició feta per entitats veïnals i grups polítics”, segons recollia l’edició 216 de l’Informatiu del 23 de febrer de 2001. La regidora de Mobilitat, Neus Garcia, recorda que el servei es va crear per connectar els diferents barris de Santa Perpètua amb els serveis municipals i equipaments públics de la ciutat i que durant aquests anys “s’ha hagut de transformar el servei ja que s’han canviat rutes, modificat parades, s’ha instal·lat algunes marquesines i s’ha ampliat l’horari de matí per adequar-se a les demandes”. A l’actualitat, la línia de bus urbà recorre tot el nucli urbà i enllaça amb l’estació de Renfe de la Llagosta, de la línia R2 de Rodalies, amb una freqüència de pas de 30 minuts.

La regidora també comenta que el bus urbà compleix una doble funció. Per una banda mediambiental amb la reducció de contaminació ja que redueix l’ús del vehicle privat, i per una altra, social perquè dona servei a persones que tenen dificultat per desplaçar-se a peu a serveis municipals i el transport públic de Santa Perpètua els apropa.

El preu del bitllet senzill al 2001 era de cent pessetes (0,60€), mentre que per a estudiants, jubilats i membres de famílies nombroses era de 75 pessetes (0,45€). La targeta de deu viatges costava 700 pessetes (4,20€) i la mensual de 40 viatges, 2.000 pessetes (12€). També es contemplava un bitllet de transbordament amb un preu de 50 pessetes (0,30€) sempre que s’utilitzés el transport interurbà de les línies de l’empresa Sagalés, companyia que dona el servei. Aquest bitllet es va establir en aquell moment ja que encara no existia el sistema tarifari integrat de l’ATM.

Darrera actualització: 9.02.2022 | 17:47