L’Ajuntament de Santa Perpètua, a través de la Regidoria d’Educació, ha iniciat aquest curs 2016-2017 el Programa d’Acompanyament Escolar (PAE) en el marc del Programa de rescat social. La iniciativa adreçada a alumnat de Primària de les escoles públiques beneficia uns 200 infants de 6 a 12 anys i vol combatre l’abandonament prematur escolar i reduir el fracàs escolar, entre d’altres. El programa es realitza en coordinació amb els centres educatius i la mesura, segons indica la Regidoria d’Educació, ha estat ben rebuda per escoles i famílies.
La Regidoria d’Educació de l’Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda ha posat en marxa un nou servei municipal adreçat a alumnat de Primària de les escoles públiques de Santa Perpètua. Es tracta del Programa d’Acompanyament Educatiu (PAE), que té per objectiu combatre l’abandonament prematur del sistema educatiu per part dels infants i el fracàs escolar, entre d’altres.
Segons explica la Regidoria d’Educació, aquest servei és una acció educativa per col·laborar en la tasca docent i amb la família, que es realitza fora de l’horari lectiu per donar suport a l’alumnat en situació de desavantatge a adquirir hàbits d’estudi, tècniques d’organització i estudi. El programa també vol afavorir una actitud positiva vers l’aprenentatge, col·laborar en l’assoliment de les competències bàsiques i promoure l’ús de la llengua catalana com a instrument de comunicació, l’aprenentatge i la cohesió social.
El programa s’adreça a alumnat escolaritzat als centres públics del municipi i d’Educació Primària (de 6 a 12 anys) i que, per motius socioculturals, educatius i/o amb dificultats d’aprenentatge, precisa un acompanyament per reforçar les competències bàsiques. Els alumnes que formen part d’aquest programa han estat escollits per les pròpies escoles participants, d’acord amb el criteri tutorial que estableix cadascuna d’elles.
Segons informa la Regidoria d’Educació, el programa disposa de deu monitors, dos per cada escola a més d’una coordinadora del programa. El servei, al qual s’han acollit uns 200 infants, fins a un màxim de 40 alumnes per centre, té lloc de dilluns a divendres de 16.30 a 19 hores i els alumnes hi assisteixen en grups de 10, dilluns i dimecres o dimarts i dijous. Pel que fa als divendres, cada centre adaptarà els grups a les seves necessitats. La durada del programa està prevista fins al juny de 2017, és a dir, que tindrà vigència durant el present curs escolar.
El Programa d’Acompanyament Escolar es va iniciar a principis d’aquest mes d’octubre i, segons indiquen des de la Regidoria d’Educació, un dels aspectes rellevants del projecte és la definició dels objectius acadèmics, que depenen directament dels centres i de les famílies i és diferent per a cadascun dels alumnes participants. El PAE també contempla accions a realitzar amb les famílies dels infants assistents al programa, que suposa una inversió municipal de 115.000 euros.Per a la Regidoria d’Educació, el programa “ha suscitat una molt bona acollida entre les famílies i l’alumnat”. El departament ha impulsat aquesta iniciativa com a mesura per a la millora de l’èxit escolar i la prevenció de l’abandonament prematur i en el marc del Programa de rescat social de l’Ajuntament de Santa Perpètua. Segons ha explicat el regidor d’Educació, Antonio Egea, “el PAE pretén promoure la igualtat d’oportunitats entre els alumnes i les famílies que ho requereixin amb el suport i la promoció activa dels actors socioeducatius a l’entorn dels centres escolars”. Per a Egea, les experiències a altres llocs del territori han estat molt positives i espera que a Santa Perpètua es comencin a valorar els resultats a mig termini. Per al regidor d’Educació, un dels punts destacats del programa és la coordinació estreta del professorat de l’escola amb el monitoratge del programa i la implicació que es demana a les famílies dels participants.Altres objectius del programa són combatre l’abandonament prematur del sistema educatiu per part dels infants i el fracàs escolar; millorar el rendiment escolar dels alumnes consolidant i ampliant l’aprenentatge de competències bàsiques així com estimular una actitud positiva envers el fet d’aprendre i la feina ben feta; afavorir el desenvolupament de les competències d’organització, planificació i execució correcta de les tasques educatives; afavorir la inclusió tant escolar com social de l’alumnat potenciant l’adquisició d’habilitats socials i millorar la presència i l’ús social de la llengua catalana.