El Tercer Fòrum Educatiu Local va acordar desenvolupar un nou projecte anomenat el Camí de l’Educació, “un camí que hem de fer conjuntament les famílies, els mestres i professors, l’alumnat, la ciutadania i administracions”, segons ha destacat el regidor d’Educació, Antonio Egea. La trobada educativa, que es va celebrar el dissabte 16 de març en el Centre Cívic El Vapor, també va fer un repàs de com ha evolucionat el Projecte Educatiu de Ciutat (PEC), quina és la situació actual i com es pot desenvolupar en el futur.
El regidor d’Educació, Antonio Egea, ha explicat que aquest camí compren tota l’etapa educativa des dels zero fins als 18 anys i ha expressat que en aquest camí tothom que hi està implicat ha de poder aportar els recursos necessaris per a una escola inclusiva, fomentar la implicació de les famílies, el reconeixement als professionals de l’educació, la formació, l’ orientació laboral com a procés continu des d’etapes inicials, el sentit i el motiu de perquè s’estudia, i facilitar la innovació educativa.
El Camí de l’Educació va ser el projecte més votat en aquest Tercer Fòrum. “Es tracta, però, d’un projecte molt ampli que requereix implicació de tothom, i que per tant haurà de ser tractat i debatut en el marc del grup impulsor, per tal de prioritzar quin serà l’àmbit d’actuació per on es començaria a treballar”, segons explica Egea.
Durant el Fòrum Educatiu local es va treballar en grups, un en l’àmbit de l’Escola i l’altra, La Ciutat Educa. En l’àmbit de la Ciutat Educa es va debatre i reflexionar sobre les línies de treball proposades en el darrer fòrum. Fruit d’aquest treball van sorgir dos projectes, un Espai virtual de participació, en la que es posava èmfasi en crear xarxa i mecanismes de participació i coordinació dels diferents agents educatiu de la ciutat, i el segon va ser El projecte de tothom per destacar la importància de crear xarxa, d’implicar als diferents agents educatius del municipi, per incorporar la visió de tothom en la definició dels espais públics, i en definitiva caminar cap a una ciutat que generi més oportunitats educadores.
En l’àmbit de l’Escola, es va debatre i es va reflexionar sobre com incloure realment l’etapa educativa dels 0-3 anys en el camí de l’educació, com a inici d’una trajectòria educativa primerenca; els recursos destinats a les diferents etapes per promoure una escola inclusiva, es va tractar sobre la poca participació de les famílies en l’àmbit escolar i com incrementar-la, es va mostrar la importància de la innovació educativa com a motor de canvi i sobre com l’escola pot evitar les desigualtats.
El regidor d’Educació, Antonio Egea, va assenyalar que durant la trobada van participar els dos representants perpetuencs al Consell Nacional de la Infància i la Adolescència de Catalunya (CNIAC) Jordi Gómez i Jara Egea.
Cal destacar que els altres projectes del PEC continuen endavant, el Camins lúdic-educatius que s’han concretat en els camins escolars, el grup de treball de formació a famílies i el grup de treball de Serveis comunitaris, en col·laboració amb els serveis educatius (CRP) de la nostra zona i els quatre centres de secundària del municipi.
L’alcaldessa de Santa Perpètua de Mogoda, Isabel Garcia, va inaugurar la jornada i va recordar que el primer Fòrum es va realitzar al 2016 i va significar l’inici del Projecte Educatiu de Ciutat de Santa Perpètua (PEC) i va afegir que “avui l’educació és un marc de referència imprescindible per avançar en la cohesió social, en la igualtat d’oportunitats, i en la formació d’una ciutadania activa i critica per fer front als reptes que es plantegen en l’àmbit social, polític, econòmic, ambiental i tecnològic de la societat en la que vivim”.
L’alcaldessa va recordar que dins d’aquest procés, la primera iniciativa que es va decidir impulsar de forma consensuada va ser la creació de la Xarxa de Camins Lúdic Educatius, els camins escolars, una xarxa que continua avançant.