L’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) de Santa Perpètua va atendre durant l’any passat 960 consultes i 286 reclamacions. La xifra representa una disminució del 6% respecte l’any 2017 en el que es van comptabilitzar 1.134 consultes i 196 reclamacions. Una de les principals causes d’aquesta disminució, segons l’OMIC, es deu probablement al descens de les consultes sobre el tema estrella dels dos anys anteriors: les clàusules terra i altres clàusules abusives dels préstecs hipotecaris Per contra, els expedients de reclamació han augmentat gairebé un 46 % respecte l’any anterior. Els sectors més reclamats i consultats al 2018 segueixen sent la telefonia i l’electricitat.
La telefonia va concentrar 105 reclamacions el que representa el 37% del total i 157 consultes, el 16%, mentre que el sector elèctric va registrar 51 reclamacions (18%) i 126 consultes (13%). L’OMIC va fer públiques aquestes dades coincidint amb el Dia Mundial de les persones consumidores que es va commemorar el divendres 15 de març.
Respecte les reclamacions, l’OMIC assenyala que crida l’atenció l’increment dels següents sectors: serveis turístics, la reparació i venda d’electrodomèstics i les assegurances. El servei municipal explica que aquí es constata la problemàtica existent amb les companyies de viatges i les aèries. També es reclama pel tema de garanties, sobretot en electrodomèstics, incloent els terminals mòbils. Respecte les companyies d’assegurances, la queixa majoritària és que no compleixen amb les condicions pactades o la informació precontractual no és prou clara, és poc entenedora. L’ assegurat desconeix tot el que ha contractat i en quines condicions.
Durant el 2018 l’OMIC ha continuat prestant el servei del SOJ (Servei d’Orientació Jurídica), implantat al 2017 a través d’un conveni de col·laboració amb el Col·legi d’Advocats de Sabadell, i que orienta de manera gratuïta sobre qualsevol matèria jurídica, civil i administrativa excepte laboral i de violència de gènere. Aquest servei es continua realitzant durant el 2019. Per concertar visita amb un d’aquests advocats, els usuaris han de contactar primer amb l’OMIC, que fa de filtre i gestiona la seva agenda. L’OMIC ha avançat que l’import retornat a les persones consumidores a través de la seva mediació (anul·lació de deutes i abonaments) supera els 20.180 euros tot i que la dada és variable ja que depèn dels imports reclamats.
L’OMIC, a la seva Memòria 2018, també recull les activitats realitzades. A nivell de difusió compta amb una secció a l’Informatiu on ha presentat una desena de fitxes, consells i recomanacions a la població en general sobre diversos temes de consum. A Ràdio Santa Perpètua, el servei també col·labora al magazine Fem Matí. També va organitzar la Setena Setmana del Consum, la Novena edició del cicle de xerrades sobre Seguretat i Consum, una campanya informativa a comerços de Mas Costa i la Florida, una xerrada sobre consum responsable a El Formiguer; i sis activitats de la Programació Estable on van participar 476 alumnes.